Scipting in Unreal 4

Door stealthgun op vrijdag 8 augustus 2014 18:28 - Reacties (5)
Categorie: -, Views: 3.102

In de eerste blogs heb ik het over het spel gehad en vooral over wat het idee er achter is.

Voor de 'trouwe' volgers, ja de blauwe grond is nu echt weg.

Vandaag wil ik ingaan op scripting (blueprints) in Unreal 4, voor alle 'besluiten' en andere mogelijke opties maak ik gebruik van blueprints. Blueprints is nieuw in unreal 4 en komen voort uit het oude kismet systeem, wat nog gebuikt wordt in de UDK engine.

Laat ik iets simpels nemen als het bv de zwaailichten op de politie auto's.

http://www.gjdwebserver.nl/public/Police%20Chief/police_car_1_thumb.png

Is dit de blueprint:
http://www.gjdwebserver.nl/public/Police%20Chief/police_car_bp_1_thumb.png

Closeup van een stukje:
http://www.gjdwebserver.nl/public/Police%20Chief/police_car_bp_2_thumb.png
Programmeurs zullen gelijk veel herkenning vinden, blueprints kan je zien als visueel programmeren.

Je kan (bijna) alle functies gebruiken als in bv C++ maar dan visueel. Ik heb voor blueprints inplaats van C++ gekozen omdat ik gewoon geen C++ kennis heb.

AI
Voor AI Scripting is er wat meer nodig, daarvoor hebben we bv ook een behavior tree nodig (een blueprint die 'beslissingen' kan nemen.

http://www.gjdwebserver.nl/public/Police%20Chief/bt_overview_1_thumb.png

Hierin is duidelijk de 'boom' te zien, de blauwe vlakken in het midden zijn de waardes waar hij een beslissing op maakt. Bij deze tree zijn dat statussen. 'Walking' geeft aan dat hij zich gewoon als een burger gedraagd en ook die routes zal lopen. In de 'Robbery' status zal hij naar een actie punt gaan en daar een actie uit voeren. Het laatste deel is nog niet geimplementeerd.

Ik hoop zo een iets beter beeld te hebben gegeven hoe 'scripting' werkt in de Unreal 4 engine.

Design Update
Het eerste 'homemade' object zit ook in het spel.
http://www.gjdwebserver.nl/public/Police%20Chief/cup_1_thumb.png

Zelfde mok maar dan met een glas mesh gerenderd.
http://www.gjdwebserver.nl/public/Police%20Chief/cup_2_thumb.png

Aangezien mijn totale onkunde en ontwetendheid in 3D modeling, heeft een vriendin van mij dat willen oppakken :).

Zij vindt het wel leuk en wil voor mij wel 3D objecten maken die ik mag gebruiken in het spel, more to come dus.

Auto rijden is ook mogelijk:

Volgende: De eerste stappen richting een spel 08-'14 De eerste stappen richting een spel

Reacties


Door Tweakers user Gmount, vrijdag 8 augustus 2014 20:35

de video staat op prive

Kun je nu ook de code zien die gecreŽerd wordt met deze blueprints?

[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 augustus 2014 20:35]


Door Tweakers user stealthgun, vrijdag 8 augustus 2014 20:36

Gmount schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 20:35:
de video staat op prive

Kun je nu ook de code zien die gecreŽerd wordt met deze blueprints?
niet dat ik weet, zal er eens naar kijken of dat mogelijk is.

Nee dat is niet mogelijk, dan moet je de C++ variant nemen (je hebt 2 opties om een spel op te bouwen C++ of blueprints)

[Reactie gewijzigd op vrijdag 8 augustus 2014 20:40]


Door Tweakers user Gropah, vrijdag 8 augustus 2014 21:49

stealthgun schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 20:36:
[...]


niet dat ik weet, zal er eens naar kijken of dat mogelijk is.

Nee dat is niet mogelijk, dan moet je de C++ variant nemen (je hebt 2 opties om een spel op te bouwen C++ of blueprints)
Maar is het wel mogelijk om, als je de C++ variant neemt, met blue prints te werken en daarvan de code te zien?

Door Tweakers user stealthgun, vrijdag 8 augustus 2014 21:54

Gropah schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 21:49:
[...]


Maar is het wel mogelijk om, als je de C++ variant neemt, met blue prints te werken en daarvan de code te zien?
Dat is dan wel weer mogelijk :)

https://wiki.unrealengine...ns_as_new_Blueprint_Nodes

Door Tweakers user Utoka, zaterdag 9 augustus 2014 07:19

Misschien ben je je er wel van bewust maar 3D modellen voor games is wel iets anders dan even een modelletje maken die er goed uit ziet. Met zo min mogelijk polygonen moet je een model zien te maken. Om het er niet hoekerig of plat eruit te laten zien kan je dan weer bumpmaps en lightmaps gebruiken. En texture is hierin natuurlijk ook een belangrijke.

Reageren is niet meer mogelijk