Een begin

Door stealthgun op donderdag 31 juli 2014 22:03 - Reacties (12)
Categorie: Algemeen, Views: 3.970

Ik heb iets sneller dan eigenlijk de planning al een 2de blog gemaakt die wat dieper ingaat over hoe het spel er uit komt te zien + Tech demo. Lees de blog hier.

Na een paar jaar te hebben gedacht over het maken van een spel, het geprobeerd te hebben in PHP. Gefaald hebben in PHP. Heb ik het eindelijk opgepakt en probeer ik een spel te maken.

De Engine
De eerste keuze was ook de lastigste, het idee achter het spel is om een soort 'top-down' spel te maken waarin je keuzes kan maken en AI kan aansturen om in te grijpen bij bepaalde gebeurtenissen.

Eerste maar eens gekeken GameMaker: Studio, kwam tot de conclusie dat dit mij toch niet lag, de engine had zijn limitaties in de gratis versie en vond de stap naar een betaalde versie nogal groot.

Vervolgens gekeken naar unity 3D, UDK en CryEngine. De eerste viel af omdat ik hem grafisch nogal vondt tegenvallen. Het ging uiteindelijk om Unreal of CryEngine. Allebei geprobeerd, maar zelf kreeg ik UDK wat sneller onder de knie. De keuze was dus gemaakt het werd de Unreal Engine.

UDK is leuk, maar Unreal 4 had nogal wat verbeteren, gekeken naar de licentie van Unreal 4 en kwam tot de ontdekken dat je hem voor $19 kan 'aanschaffen' en per direct opzeg baar is. Dat was het proberen waard, en daarin bouw ik dan nu ook het spel.

http://www.gjdwebserver.nl/public/Police%20Chief/Overview_1_thumb.png

Eerste level design
Omdat het top down is zijn huizen en gebouwen wat gemakkelijker, er zit geen dak op.
Ik maak dus muren en deuren (en ramen) en het ziet er uit als een huis.

Op het moment zullen sommige mensen de assets herkennen, voor de aller eerste tech demo maak ik gebruik van de standaard assets die Unreal 4 heeft, ik heb de kennis (nog) niet om zelf aan 3D modelling te doen en daarom is het een stuk makkelijker om standaard assets te gebruiken om toch wat te kunnen laten zien.

http://www.gjdwebserver.nl/public/Police%20Chief/Overview_3_thumb.png

Zelfs met standaard assets is het een ongelooflijk mooie enigine, je kan best makkelijk dingen voor elkaar krijgen. Maar vooral het grafisch vermogen maakt het een game engine waar je soms versteld van staat.

Op het moment ben ik daarom dus ook vooral bezig om de map wat asset te geven zodat er dingen mee gedaan kunnen worden.

http://www.gjdwebserver.nl/public/Police%20Chief/Overview_2_thumb.png

AI
De AI die ik nu heb gebouw kan 2 dingen, 1 naar een 'targetpoint' lopen of rennen. meer kan het niet althans nog niet. Nadat ik wat dingen op de map heb staan wil ik de AI verder gaan uitwerken.\

Hier gaat wel wat tijd over heen en zal de AI in een volgende blog wat uitgebreider behandelen.

Volgende: De eerste stappen richting een spel 08-'14 De eerste stappen richting een spel

Reacties


Door Tweakers user eagle00789, donderdag 31 juli 2014 23:09

Wat voor een soort spel moet het gaan worden?

Het ziet er nu wel al goed uit op die laatste screenshot...

[Reactie gewijzigd op donderdag 31 juli 2014 23:10]


Door Tweakers user stealthgun, donderdag 31 juli 2014 23:20

Het idee is simpel, er zijn criminelen en politie (en nog burgers).

En je raad het nooit, de criminelen gaan dus overvallen plegen, burgers beroven, neerschieten enz enz enz.

Jij moet als politie agent dat dus tegen gaan, ze oppakken mogelijk sporen onderzoek. Wat ik er uiteindelijk mee zou willen is dat je dus echt politie agenten kan aansturen. Als een manager dus.

Maar dat is nog toekomst muziek :) eerst de basis af.

Laatste screenshot is een soort metro station (zijn er nu 2) alles wat je ziet is dus gerenderd in game. Juist omdat de belichting wat minder is komen de reflecties er echt super uit.

Op het moment bezig om de camera te laten in en uit zoemen (van je character) zodat je ook echt het metro station in kan. Maar zoals atijd is dat nogal wat scripting. Hoop binnen kort een echte tech demo klaar te hebben waarin de aller eerste ideeen van het spel al zichtbaar worden.

[Reactie gewijzigd op donderdag 31 juli 2014 23:25]


Door Tweakers user Mrjraider, donderdag 31 juli 2014 23:25

Ziet er leuk uit ben wel benieuwd als je het af hebt.... Kan nog wel even duren denk ik :9

Door Tweakers user thomas199717, vrijdag 1 augustus 2014 00:03

Mocht je een tester zoeken ik ben beschikbaar :p

Door Tweakers user mimang, vrijdag 1 augustus 2014 01:13

Is zeker een leuk idee. Kijk naar volgende blogs uit :)

Door Tweakers user naarden 4ever, vrijdag 1 augustus 2014 14:45

thomas199717 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 00:03:
Mocht je een tester zoeken ik ben beschikbaar :p
Idem dito. Een dergelijke game ben ik altijd wel voor te porren.

Door Tweakers user JessyvB, vrijdag 1 augustus 2014 15:49

Leuk hoor!
Ben benieuwd.

Door Tweakers user itsleon, vrijdag 1 augustus 2014 16:10

Zeker benieuwd naar de voortgang maar jammer dat je niet voor de Unity engine had gekozen aangezien dan een port naar de browser zeer makkelijk was geweest en vindt persoonlijk de graphics van de unity engine zeker niet slecht.
- The Forest
- Deus Ex: The Fall
Zijn bijv games met de Unity engine gemaakt.

Door Tweakers user stealthgun, vrijdag 1 augustus 2014 16:18

itsleon schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 16:10:
Zeker benieuwd naar de voortgang maar jammer dat je niet voor de Unity engine had gekozen aangezien dan een port naar de browser zeer makkelijk was geweest en vindt persoonlijk de graphics van de unity engine zeker niet slecht.
- The Forest
- Deus Ex: The Fall
Zijn bijv games met de Unity engine gemaakt.
Klopt maar met mijn kennis krijg ik dat moeilijker voor elkaar dan met unreal 4 :)
De port naar een browser is met Unreal 4 ook mogelijk. Dus dat hoeft geen limitatie te zijn :).

[Reactie gewijzigd op vrijdag 1 augustus 2014 16:35]


Door Tweakers user JerX, vrijdag 1 augustus 2014 16:55

stealthgun schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 23:20:
Het idee is simpel, er zijn criminelen en politie (en nog burgers).

En je raad het nooit, de criminelen gaan dus overvallen plegen, burgers beroven, neerschieten enz enz enz.

Jij moet als politie agent dat dus tegen gaan, ze oppakken mogelijk sporen onderzoek. Wat ik er uiteindelijk mee zou willen is dat je dus echt politie agenten kan aansturen. Als een manager dus.

Maar dat is nog toekomst muziek :) eerst de basis af.

Laatste screenshot is een soort metro station (zijn er nu 2) alles wat je ziet is dus gerenderd in game. Juist omdat de belichting wat minder is komen de reflecties er echt super uit.

Op het moment bezig om de camera te laten in en uit zoemen (van je character) zodat je ook echt het metro station in kan. Maar zoals atijd is dat nogal wat scripting. Hoop binnen kort een echte tech demo klaar te hebben waarin de aller eerste ideeen van het spel al zichtbaar worden.
Police Simulator dus :p

Door Tweakers user stealthgun, vrijdag 1 augustus 2014 20:06

Niet helemaal, leg in de volgende blog uit wat de bedoeling is.
Grote lijn is het zelfde, maar ga toch wel degelijks wat anders proberen.

Police Simulator is ook een fps en dit niet.

Door Tweakers user icter-tje, vrijdag 1 augustus 2014 22:52

Ziet er goed uit! Als je een testversie beschikbaar hebt wil ik m zeker testen.. Ik kijk uit naar je volgende blogs!

Reageren is niet meer mogelijk